نکات تغذیه‌ای برای روزهای کرونایی

نکات تغذیه‌ای برای روزهای کرونایی

بخونی: رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز با تاکید بر رعایت نکات تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، مصرف ویتامین D را توصیه کرد و گفت: مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ویتامین D از ابتلا به عفونت‌های تنفسی به ویژه عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌کند.

به گزارش بخونی به نقل از روابط عمومی مرکزبهداشت غرب اهواز مهرداد شریفی با بیان نکات مهم تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اظهارداشت: مصرف کافی مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی باید در این روزها مورد توجه قرار گیرد که شامل منابع پروتئینی است.

وی افزود: برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت‌های ویروسی توصیه می‌شود، مصرف منابع غنی پروتئین همچون منابع پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، ماکیان مانند مرغ ،غذاهای دریایی مانند ماهی)؛ حبوبات مانند سویا؛ اسید آمینه آرژنین شامل مغزها، حبوبات، اسید چرب امگا ۳ (ماهی، روغن کانولا ،روغن کلزا ،گردو) و تقویت سیستم ایمنی از طریق بهبود فعالیت افزایش فعالیت لنفوسیت های تی (نوعی از گلبول‌های سفید خون) مورد توجه قرار گیرد.

شریفی اضافه کرد: ویتامین A ، یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که کمبود آن زمینه را برای بروز عفونت فراهم می‌کند و یک ویتامین ضد التهاب است که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و یکپارچگی مخاطی نقش دارد، منابع غنی این ویتامین، تخم مرغ، میوه ها و سبزی های زرد رنگ است؛ منابع غنی ویتامین دی نیز ماهی های چرب، لبنیات،زرده تخم مرغ است.

وی ادامه داد: مصرف ویتامین E عملکرد آنتی اکسیدانی قوی داشته و با حفظ یکپارچگی غشای لنفو سیت‌های تی در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماریزا کمک می کند، منابع غنی این ویتامین مغزها مانند بادام، بادام زمینی، فندق و روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، ذرت و سویا هستند.

خواندن  مواد غذایی که لاغرتان می‌کند

شریفی همچنین مصرف ویتامین B۶ را توصیه کرد و گفت: این ویتامین در تولید سلول‌های سفید خون از جمله لنفو سیت‌های تی نقش دارد و منابع غنی آن منابع پروتئینی حیوانی، سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب زمینی و میوه‌ها است، همچنین ویتامین B۱۲ که در پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی‌ها، ماکیان لبنیات و تخم مرغ وجود دارد، در تولید سلول‌های سفید خون نقش حیاتی دارد و از این طریق باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

وی افزود: ویتامین c موجب بهبود وضعیت فاگوسیتوز و در نهایت از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود، این ویتامین در میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، کیوی، گریپ فروت و سبزی‌هایی مانند گل کلم و فلفل دلمه‌ای وجود دارد.

شریفی با بیان اینکه مصرف روی و سلنیوم، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند، اظهار داشت: منابع غنی روی شامل غلات کامل، لبنیات و منابع پروتئینی حیوانی و منابع سلنیوم شامل پروتئین حیوانی، موز، لبنیات، قارچ و برنج قهوه‌ای است.

وی تاکید کرد: مصرف دوزهای بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارند و لذا مصرف منابع غذایی توصیه می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: هرچندتا کنون انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی گزارش نشده ولی بهتر است برخی موارد احتیاطی در زمینه بهداشت مواد غذایی رعایت شود، به طور نمونه منابع غذایی حیوانی حتما به صورت کاملا پخته مصرف شود، از مصرف غذاهای خام که امکان شستشوی کامل آن وجود ندارد، اجتناب شود، مابین آماده سازی غذا دست خود کاملا شسته و از به اشتراک گذاشتن وسایل مورد استفاده در مصرف مواد غذایی مانند قاشق، چنگال، کارد و لیوان اجتناب شود.

خواندن  آیا مواد خوراکی خاصی برای مقابله با ویروس کرونا وجود دارد؟

به گفته وی از مصرف مواد غذایی که مستقیما با دست تماس پیدا می‌کنند (فینگر فود) پرهیز شود، ضمنا لازم است از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و شورها، انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد امکان تا حد امکان خودداری شود.

وی در ادامه بر مصرف مایعات کافی تا حد امکان تاکید کرد و افزود: مایعات کافی و فراوان بنوشید زیرا هیدارته بودن به بدن برای دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب کمک می‌کند.

شریفی اظهار داشت: که اگر چه برخی مواد غذایی گیاهی (مانند سیر) حاوی ترکیبات و فیتوکمیکال‌هایی هستند که می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشند، ولی بزرگنمایی اثرات مفید آنها و مصرف بی‌رویه این مواد غذایی می‌تواند اثرات سوئی بر متابولیسم بدن داشته و نیز با اثرات سایر مواد غذایی و مکمل‌ها و داروهای تجویز شده احتمالی تداخل ایجاد کند.

وی همچنین گفت: بیماری ویروس کرونا دارای طیف خفیف تا شدید است که می‌تواند نشان‌هایی مانند سرماخوردگی، تب، سرفه، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی را به همراه داشته باشد.

شریفی افزود: همه گروه‌های سنی می‌توانند تحت تاثیر این ویروس قرار گیرند اما سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری خون، دیابت و آسم و مشکلات تنفسی و کبدی، بیماران کلیوی، سرطان‌های تحت درمان، بیمارانی که به هر دلیلی کورتون مصرف می‌کنند و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند.

خواندن  آجیل تازه را چگونه تشخیص بدهیم؟

فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز ۲۲ اسفند اعلام کرده است: تعداد بیماران کرونا در خوزستان به ۱۵۸ نفر رسیده که از این تعداد تا کنون ۳۰ نفر (بیش از یک پنجم آنها) فوت کرده‌، ۵۹ نفر بهبود یافته و ۶۹ نفر بستری هستند. اهواز با ۷۵ نفر بیمار، بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را دارد.

به گفته احسان‌پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، پیک بیماری کرونا در خوزستان از ۲۰ اسفند آغاز شده و تا ۲۶ اسفند ادامه دارد، در روز ۲۰ اسفند، ۲۷ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت در این استان به ثبت رسید.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از یکصد کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

منبع:سلامت نیوز

نظرات ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *